در حال بارگزاری...

درمان ریشه دندان (عصب ‌کشی دندان) چیست؟

1.jpg

به درمان مجرای ریشه عصب ‌کشی و یا اندودنتیکس (endodontics) نیز گفته می‌شود. هنگامی که بافت‌های داخل پالپ دندان دچار عفونت یا آسیب ‌دیدگی می‌شوند، برای نجات دندان درمان ریشه انجام میشود.
پالپ به بخش مرکزی دندان گفته می‌شود که حاوی عصب و رگ‌های خونی می‌باشد (شکل بالا). در مراحل ابتدایی عفونت، ممکن است هیچ دردی احساس نکنید. در برخی موارد رنگ دندان تیره می‌شود که به معنی مرگ عصب‌های داخل دندان می‌باشد. در چنین شرایطی باید درمان ریشه انجام شود.

به چه دلیل درمان ریشه انجام میشود؟

در صورتی که پالپ دندان دچار عفونت شود، ممکن است عفونت به نواحی فراتر از ریشه دندان گسترش پیدا کند. این وضعیت می‌تواند منجر به تشکیل آبسه شود. آبسه یک ناحیه عفونی مملو از چرک است که باعث تورم بافت‌های اطراف دندان می‌شود. علائم آبسه از درد خفیف تا درد شدید متفاوت بوده و ممکن است دندان در هنگام وارد آمدن فشار و بایت درد بگیرد. در صورتی که درمان ریشه انجام نشود، عفونت گسترش یافته و دندان باید کشیده شود. البته همیشه وجود درد یا آبسه دلیل انجام درمان ریشه نیست و اغلب اوقات دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد ممکن است درد نداشته باشد و این تشخیص دندانپزشک است که با توجه به عکس رادیوگرافی و تستهای کلینیکی ضرورت نیاز به انجام درمان ریشه را مشخص میکند.

آیا درمان ریشه درد دارد؟

معمولاً با استفاده از بی ‌حسی موضعی، ناحیه تحت درمان بی‌ حس می‌شود، بنابراین شما هیچ دردی احساس نمی‌کنید. تنها ممکن است پس از اتمام درمان این ناحیه کمی حساس شود که به تدریج بهبود می‌یابد.

درمان ریشه چگونه انجام می‌شود؟

هدف از این درمان، تخلیه تمام مواد عفونی از مجرای ریشه است. سپس ریشه تمیز و ضد عفونی شده و با مواد مخصوصی به نام گوتا پرکا پر می‌شود تا راه نفوذ به داخل دندان گرفته شود. درمان ریشه عملی زمان‌ بر و دقیق است. ممکن است درمان شامل دو و یا چند جلسه ‌باشد.

در درمان ریشه هرگونه آبسه ای در صورت وجود تخلیه می‌شود. سپس کانال ریشه تمیز و شکل دهی می‌شود تا آماده پرشدن گرددو سپس دندان با مواد دائمی پر می‌شود.

شرایط پس از درمان چگونه خواهد بود؟

در گذشته دندان عصب‌کشی شده اغلب پس از درمان تیره‌تر می‌شد، اما با تکنیک‌های جدید معمولاً چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در صورتی که دندان دچار تغییر رنگ شده باشد، چند روش برای بازگرداندن آن به رنگ طبیعی وجود دارد.

احتمال عفونت مجدد پالپ چقدر است؟

معمولاً درمان ریشه بسیار موفق انجام می‌شود. با این حال در صورتی که عفونت مجدداً اتفاق بیفتد گاهی اوقات همین درمان باید تکرار شود.

راه‌های جایگزین درمان ریشه چیست؟

تنها راه جایگزین، کشیدن دندان است. هنگامی که پالپ دندان‌ها آسیب ببیند، دیگر بهبود نمی‌یابد و هرگز توصیه نمی‌شود بگذارید عفونت داخل دندان بماند.

مراقبت از دندان عصب ‌کشی شده چگونه است؟

دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است، باید همانند دندان‌های دیگر مراقبت شود. حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مصرف غذاهای حاوی قند زیاد را کاهش دهید. سالی یک یا دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

2 comments

• سجاد